Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform med øvelser som blir gjort i en bestemt rekkefølge. En egen pusteteknikk (Ujjay pust) brukes gjennom hele timen. Våre lærere underviser i ashtangayoga på en respektfull og skånsom måte, hvor du blir invitert til å tilpasse stillingene til din kropp og dagsform.

Bli yogaentusiast!

Du betaler full pris for det første kurset du melder deg på, og 900 kr for det andre kurset du melder deg på i samme periode.
Når du har meldt deg på to kurs, kan du delta ubegrenset der det er ledig plass.

 

Vi har av og til noen tekniske problemer - dersom du ikke ser timeplanen klikk HER

Ashtanga yoga utvikler styrke, fleksibilitet og balanse, både fysisk og mentalt. Kjernemuskulatur (bandhas) er et gjennomgående tema. Den fysisk gevinsten av øvelsene speiles også I en mental gevinst i form av at man utvikler konsentrasjon, utholdenhet og ro. Frigjøringen av stramme muskler rundt brystkasse, skuldre og hofter vektlegges. Alle øvelsene er samstemt med inn- og utpust. Ashtanga yoga styrker armer og overkropp så vel som hofter og ben.

Har du belastningskader i nakke, skuldre og armer, anbefaler vi heller et rolig yogakurs.

Hvis du melder deg på ett kurs, får du rabatt på kurs nummer to, så du kan gjøre Ashtanga yoga flere ganger i uken.

Les mer om de ulike kursene.

Ashtanga yoga 1 er for deg som vil lære Ashtanga yoga fra grunnen. Vi tar tid til oppvarming, bevisstgjøring og forberedende øvelser, og lærer Solhilsen A og B, og de stående øvelsene i Ashtanga yoga. Du får lære hvordan du kan tilrettelegge øvelsene for deg. Dette kurset er et nybegynnerkurs og fungerer også bra for deg som vil gjenoppta Ashtanga yoga etter et avbrudd, eller vil fordype deg i praksisen.
Ashtanga yoga 1-2 er for et kurs for deg som er nybegynner eller har gått ett nybegynnerkurs og ønsker å jobbe grundig med fundamentene i Ashtanga yoga.
Ashtanga yoga 2 er for deg som har gjort ett eller flere grunnkurs og har lyst til å gå litt videre. Vi jobber fortsatt grundig for å lære øvelsene og få enda mer flyt i sekvensene. Tankene roer seg og timen kan oppleves som en meditasjon i bevegelse. Du får nå lære flere av de sittende øvelsene. Læreren leder klassen verbalt.
Ashtanga yoga ”Mysore-stil” er for deg som kan Solhilsen A og B, og noe av rekkefølgen på de faste Ashtanga yogaøvelsene. Timen er i utgangspunktet “self practice”, dvs at du praktiserer så mye av sekvensen som du har lært utenat. Du får påminnelse fra læreren om neste øvelse ved behov, og hjelp til å gå videre og lære flere stillinger når du er klar. Hvis du ønsker, kan du forberede deg til timen ved å se på en tegning av øvelsene for å huske rekkefølgen bedre. Du trenger ikke å kunne mange øvelser for å delta på denne timen, du vil gradvis lære flere. Fordelen med Mysore-stil er at du bygger grunnlaget for å få en mer selvstendig yogapraksis, og timen gir deg mulighet til å følge din egen pusterytme og praktisere i ditt eget tempo. I timen er det god flyt og varme. Læreren gir individuell veiledning, slik at du får oppfølging og justeringer der du trenger.
Yoga for menn passer for menn i alle aldre. Kurset er basert på ashtanga yoga som er en ganske krevende form for yoga som kombinerer pust og bevegelse. Her vil det være utfordringer for enhver: Er du svak, skal vi jobbe med å bli sterkere. Er du stiv som en stokk skal vi jobbe med å bli mykere. Og er du sterk og myk fra før, skal vi finne morsomme ting å gjøre da også. Denne yogaformen har alt! Med humor, godt humør og glimt i øyet skal vi finne ut av det sammen. Om vi ikke kan love høy puls, så kan vi i alle fall love mye svetting og snapping etter pusten. Det er ingen krav til forkunnskaper. Etter kurset vil du kunne gå videre på et av de andre ashtanga-kursene på Oslo yoga - eller bare fortsette med mannfolkyoga.